[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה








מהו סרט המד"ב הטוב ביותר של שנות השישים ? שאלה קלה "2001
אודיסיאה בחלל " כמובן . למי שלא זוכר  סרט זה עוסק בין השאר
בניסויים של חייזרים בבני אדם בתקופה הפרהיסטורית שהופכים אותם
ליצורים הלוחמניים והתוקפניים שהם היום ובעתיד הרחוק של שנת
2001.
מהו הסרט השני הטוב של שנות השישים ? לדעתי סרט שכיום כמעט
שאינו ידוע כלל  בשם "חמישה מליון שנים לכדור הארץ " שגם בו
מתברר לרשויות לבסוף שהמין האנושי הוא למעשה תוצר של חייזרים
מכוכב מאדים שמהווים בראש ובראשונה סכנה לסביבה ולעצמם ,אלא
שקשה לחשוב על סרט שונה יותר מ-2001 אודיסיאה בחלל " שכן
בניגוד לסרט של קובריק שמתרחש בעבר הפריסטורי ובעתיד הרחוק של
שנת 2001 ומעבר לכך הרי "חמישה מליון שנים לכדור הארץ " מתרחש
כאן ועכשיו (כאשר נוצר הסרט ). .
סרט קלאסי זה החל את חייו כסדרה בהמשכים של הטלוויזיה הבריטית
ועוד משנות החמישים ולאמיתו של דבר השלישית מסוגה
בראשית בשנת 1953 יצרו תסריטאי הבריטי ניג'ל ניל והבמאי רנדולף
קרטיאר עבור הבי בי סי  סדרה בהמשכים בשם "הניסוי של קוארטרמאס
" . סדרת המד"ב הראשונה  בטלוויזיה הבריטית שבהם האנשים
הראשונים בחלל הם (כמובן) בריטים . אלא שבחלל קורה להם משהו
..הם  מותקפים בידי צמח חייזרי מוזר. הרקטה שלהם מתרסקת בעת
חזרתה לכדור הארץ ושורד ממנה רק אדם אחד . והנ"ל מסתבר לגיבור
הסדרה וראש תוכנית החלל הבריטית פרופסור קוארטרמס ( שאותו גילם
רג'ינאלד טאט)  הנאכל מבפנים בידי גידול מוזר שהופך אותו ליצור
חייזרי מוזר ומאיים  שמסוגל לשכפל את עצמו באופן אין סופי  .
וכך אסטרונאוט מסתובב לו בלונדון כשהגידול עליו הולך וגודל עד
שלבסוף הוא הופך לצמח חי ובנתיים  גורם לאימה והרס ברחבי
לונדון   הוא  מושמד   בידי קוארטרמאס רק ברגע האחרון לפני
שהוא מייצר עוד גידולים אחרים מסוגו שיציפו את כל העולם
.זוהי ההתחלה של המד"ב בטלוויזיה הבריטית  עד כמה שזה מפליא
סדרה זאת עדיין נחשבת  לאחת הטובות  מסוגה , אם כי הוקרנה
בשידור חי(!) .הסדרה הייתה  כה מפחידה וכה מצליחה עד שחברת
המר (שהתמחתה בסרטי אימים)  מיהרה לעשות סרט קולנועי ממנה
ב-1955  עם  תסריטאי שונה  ועם שחקנים שונים ובראשם בריאןו
דונלבי בתפקיד הפרופסור . ובאופן חסר תקדים התסריט שלה יצא
לאור כספר דבר שלא נשמע עד אז כמוהו לגבי סדרת טלוויזיה .  
ה בי בי  סי ראה כי טוב ויצר סדרה שניה על פרופסור קוארטרמאס
ב-1955 שנקראה פשוט "קארטרמס 2". את הפרופסור גילם הפעם ג'ון
רובינסון אבל התסריטאי והבמאי נשארו ניל וקרטיאר
גם הפעם נאבק הפרופסור בפלישה מהחלל אלא שהפעם זוהי פלישה
מתוכננת ומאורגנת היטב . הוא מגלה שנים רבות לפני מולדר וסקאלי
ו"תיקים באפלה "  שיש בממשלה הבריטית  קונספירציה שמנוהלת בידי
יצורים מהחלל החיצון . אלה השתלטו על גופותיהם של מרבית אנשי
הממשלה  וכעת מתכננים להשתלט על כל העולם והשלב הראשון
בתוכניתם השטנית הוא חיסולה של תוכנית החלל של בריטניה . .
מזכיר למדי את "פלישת חוטפי הגופות"  שנעשה כסרט שנה מאוחר
יותר ולא פחות מפחיד בדרכו שלו . שוב הייתה זאת הצלחה גדולה
ושוב הסדרה נעשתה גם לסרט בשנת 1957 כששוב מגלם את הפרופסור
בעל הפנים הרבות השחקן בריאן דונלבי .
הבי בי סי ראה שוב  כי טוב והזמין סדרה שלישית של קורטרמאס
וסדרה זאת הייתה מכל בחינה הטובה שבכולם ועדיין נחשבת לאחת
הקלאסיקות הגדולות  של הטלוויזיה הבריטית . היא הוצגה בשנים
1958 -1959 תחת השם "קוארטרמאס והמנהרה " . את המדען שוב גילם
שחקן חדש  אנדראה מורל אך הבמאי והתסריטאי נשארו כפי שהיו .
כאמור סדרה זאת נחשבת עד היום למופתית ואפשר להשיגה גם
בוידיאו .
ובסופו של דבר היא הפכה לסרט שהוא לדעתי מופתי לא פחות שנקרא
"חמישה מליון שנים לכדור הארץ " בבימוי של רוי וארד בקר .
הפרופסור השתנה שוב והפעם גילם אותו אנדרו קיר . העלילה קוצרה
מעט אך נשארה אותו הדבר והפעם בניגוד לסרטי הקולנוע הקודמים
היה זה ניל התסריטאי הטלווזיוני שיצר גם את התסריט הקולנועי .
שנשאר אפקטיבי מאוד כבעבר.
(הזהרה : מכאן ואילך יש ספוילרים )
העלילה היא כלדקלמן :בזמן בנית הרכבת התת קרקעית החדשה של
לונדון מגלים העובדים שרידים של אנשי קוף ואת החלקים של מה
שנראה ככלי מתכתי גדול  באותו המקום  . אנשי הצבא ( שמוצגים
כמו אנשי צבא בכל מקום כאידיוטים קולניים שחושבים שהם מבינים
הכל יותר טוב מכל אחד ,וכמובן טועים ) מניחים אוטומטית שאלה הם
שרידים של הרקטה הגרמנית וי 2 ממלחמת העולם השניה.בדיקות של
מסמכים היסטוריים מגלות שבמקום זה יש היסטוריה עש/ירה של
הופעות של יצורים על טבעיים ,שנחשבו לשדים ורוחות .
פרופסור קוארטרמאס מבין שלחפץ הגדול אין כל קשר למלחמת העולם
השניה או לכל אירוע אחר בהיסטוריה האנושית . הוא מוצע מאובנים
של גולגלות  בתוך החפץ שמתוארכות  ככבנות  חמישה מליון שנה .
וחלק מהגולגלות שמתגלות אינן אנושיות כלל הן של יצורים דמויי
חרקים .
קוארטרמאס משער שהיצורים דמויי החרקים הם חייזרים ממאדים
שהיגיעו לכדור הארץ כשעולמם החל להתקרר לפני חמישה מליון שנים
כדי לחיות כאן . אך מכיוון שלא היו מותאמים לחיות בתנאי כדור
הארץ הם לכדו כמה מהקופים שחיו כאן ושינו את המטען הגנטי שלהם
והאיצו בכך את האבולוציה שלהם  כדי שיוכלו לשמש כעבדים של בני
המאדים . למעשה הם הופכים  למעין צאצאים של בני המאדים ותרבותם
מבחינה רוחנית ומנטלית  ,המאדים ימשיך לחיות דרכם  .  קופי
האדם ששונו בצורה כזירת נשלחו להתרבות עם קופי האדם האחרים וכך
נוצר המין האנושי המוכר לנו . "רבותי " אומר הפרופסור כאשר
מתבררת  לו האמת "אנחנו בני המאדים !.". . . . ואיך נראו בני
המאדים מגלה קוארטרמאס ? כמו השדים מסיפורי המיתוסים שלנו .
אנחנו לא רק בני מאדים אנחנו גם השדים .
. אנשי הצבא צרי המוחין  מסרבים להאמין לדעתם זאת הכל מזימה
נאצית מימי מלחמת העולם לשגע את הבריטים . ובנתיים ספינת החלל
"קמה לתחייה " מסתבר שהיא אורגנית ויורה קרני חום בעלי השפעה
מדהימה . והם מתחילים להשפיע על מליוני אנשים בבריטניה ובעולם
כל אלה שבהם יש את הגנים של בני המאדים ואלה מתחילים להשתולל
ולהרוג את כל מי שאין בו גנים של בני המאדים וכך אינו
"טהור",מסתבר שמעשי רצח המוניים אלה הם רק חזרה על אירועים
שקרו במאדים לפני חמישה מליון שנים שבהם טיהרו בני המאדים את
גזעם מהחברים "החלשים והלא מתאימים " בנוסח אדולף היטלר בזמננו
וכך הביאו להשמדתו הסופית של גזע אנשי המאדים .
. קוארטרמאס פותח במירוץ נגד הזמן להציל את המין האנושי ימפני
עצמו ומהמורשת המאדימית הרצחנית שלו . הספינה יוצרת תמונה
ענקית  של נופים של מאדים ( לפחות כפי שנראה לפני חמישה מליון
שנים) ובשמים של לונדון מופיע ראש ענקי של איש מאדים דהיינו
השטן   .תמונות ענק אלה משמשות כ"טריגרים" .כל מ י שיש לו גנים
של בני המאדים מושפע מהתמונות האלה מגלה  בעצמו כוחות על
טבעיים  ופותח באורגיה של רצח . ..בני האדם זקוקים כעת  לגירוש
קולקטיבי של השדים שנמצאים בהם  הזכרונות של אנשי המאדים .  

בסרט יש שילוב מוצלח מאוד של אמונות כישופיות עתיקות על השטן
והשדים והופעות של רוחות  שמוסברות באמצעות תיאוריות מדעיות
חדשות בדיוק כפי שעשה פון דניקן באותה התקופה.קניל מסביר את
קיומם של כול התופעות העל טבעיות כמו זכרונות גזע ופולטיגרייסט
וראיה על חושית כשימור של הגנים של בני המאדים בתודעה
הקולקטיבית האנושית
הייתה לי הזדמנות להשוות את הסרט משנות השישים עם הגירסה
הטלוויזיונית המקורית ( שניתנת להשגה בחנות "האוזשן השלישית )
. הם שניהם טובים מהממוצע,ולו רק בגלל סיפור העלילה שהוא מקורי
ורב עוצמה  באמת  . עוצמתה של הסידרה היא בכך שיש לאירועים זמן
להתפתח באיטיות וכך להיות אפקטיביים יותר כאש/ר משמעותם מתבררת
לבסוף לצופה ההמום . הסרט מטבע הדברים בגלל אורך הזמן הקצר
יותר שלו אינו יכול להרשות לעצמו את הבניה האיטית הזאת  וכך
פחות אפקטיבי . אך גם הוא בדרכו שלו מרשים מאוד.
. דעתי היא שרעיון "השטן כחייזר  ששרד במודעות הקולקטיבית של
המין האנושי " לקח קניל מספרו הידוע של ארתור קלארק "קץ הילדות
" שפורסם כמה שנים לפני שהוקרנה הסדרה בטלוויזיה ( ב-1953 )
ששם מתגלים החיזרים ששולטים בכדור הארץ כדמויי השטן .
. קלארק עשה בדיוק באותו הזמן את  "2001 אודיסיאה בחלל"  שעסק
גם הוא בהשפעה של חייזרים על המין האנושי בעבר הפריסיטורי
..וככל הנראה ההפירסום הגדול של 2001 אודיסיאה בחלל היה
בעוכריו של "חמישה מליון שנים לכדור הארץ " ששקע לחלוטין בצלו
של "האח הגדול ".   וחבל מבין סרטי שנות השישים שאני ראיתי זהו
אחד מאלה השתמרו הטוב ביותר ומבחינת נושאיו אחד המקוריים
והמרשימים ביותר.
זה בכל אופן לא היה סוף פסוק עבור פרופסור קואוטרמאס . הוא חזר
ב-1979  ( 26 שנה לאחר הסדרה הראשונה על עלילותיו ) בסדרת
טלוויזיה רביעית  שאותה כתב קניל עם השם "קואוטרמאס : הסיום "
. ניל כתב אתה סדרה הזאת עוד בסוף שנות השישים אך היא נדחתה
בידי הבי בי סי כיקרה מדי  ועובדת היותו של התסריט משנות
השישים היא ברורה מאוד. בסרט זה תרבות ההיפים של שנות השישים
היא חיה וקיימת גם בעתיד . בעתיד הקרוב שבו התרבות והחוק והסדר
בבריטניה מתמוטטים  וכנופיות רחוב אלימות נלחמות זו כנגד זו
ברחובות  מליוני צעירים היפיים ברחבי העולם נמשכים בידי כוח
מסתורי לאתרי פולחן קדומים  ברחבי העולם כמו סטונהנג'  שם הם
מאמינים הם ילקחו בידי חייזרים לגלקסיה אחרת  ושם הם  אכן
נעלמים בידי קרן  ... הם נלקחים  בידי חייזרים שמשתמשים בהם
כמזון .אך קוארטרמאס ודידיו ( כולם אנשים זקנים שרק הם חסינים
להשפעות חיזריות  ,הצעירים הם כולם אידיוטים מטומטמים מסוכנים
לחברה ומסוכנים לעצמם  בסדרה זאת  ) מכינים מלכודת לחייזרים
יוצרים  הדמיה של קהל אנושי גדול שלמעשה מחביאה בתוכה פצצה
גרעינית ,ומפוצצים אותה לאחר שהיא נלקחת בידי החייזרים .
 בתפקיד קואטארמאס הזקן והעייף שמציל פעם  אחת נוספת את המין
האנושי מידי חייזרים   מופיע הפעם כשחקן ג'ון מילס (אביה של
היילי מילס ) כשחקן השישי שגילם  את דמות המדען.  .
גם כאן כמו בסרט הקודם בסידרה שילב ניל בין אמונות מיסטיות
שקדומות שונות ותיאוריות חדשניות ביותר על חייזרים כאשר הוא
מראה שהאחת קשורה ומסבירה את השניה .  
סיום זה לסדרת קוארטרמאס נוצר בשני גירסאות כסדרה של ארבעה
חלקים וארבעה שעות וכסרט טלוויזיה של 105 דקות . על הגירסה
הארוכה העיר המחבר ניל בעצמו  שהיא הייתה ארוכה מדי ועל הגרסה
הקצרה העיר שהיא הייתה קצרה מדי . הדיעה הכללית הייתה שהעלילה
הייתה  מאכזבת ולא היגיעה לשיאים של הסדרות הקודמות בסדרה. זאת
למרות שההפקה הייתה יקרה הרבה יותר וכמובן למרות שהטכנולוגיה
הטלווזיונית השתפרה בהרבה מאז שנות החמישים כאשר נוצרו הסדרות
הקודמות,אבל כנראה שטכנולוגיה נוצצת אינה עוזרת בהרבה אם אין
מאחוריה  סיפור אפקטיבי .ומצד שני הסדרות הוותיקות משנות
החמישים  הראו שאינך צריך טכנולוגיה נוצצת אם יש לך סיפור חזק
מספיק. .  
קןארטרמאס חזר במה שנראה כפעם האחרונה ב-1996  והפעם בסדרת
רדיו בשם "זכרונות קוארטרמאס " שבה נזכר המדען הזקן (  הפעם
אנדרו קיר מ"חמישה מליון שנים לכדור הארץ " ) בכל פרק בפלישה
אחרת שעצר מהחלל ובאירועים האחרים של אותה תקופה שנות החמישים
.אך משום מה סיפור הפלישה הרביעית משנות השבעים לא הוזכר שם
..
אך יש לציין שלא מעט אנשים טוענים שיש דמיון מדהים בין כמה
וכמה מעלילותיהם של צוות הסוכנים מולדר וסקאלי בסדרה "תיקים
באפילה" ובין עלילותיו הישנות של פרופסור קוארטארמאס.
כך או אך "חמישה מליון שנים לכדור הארץ" הן בגירסה
הטלוויזיונית והן בגירסה הקולנועית של הסיפור נשארו יצירות
מופתיות ויחודיות של ז'אנר המד"ב בשיאו כאשר הן נותנות לנו
להסתכל על המין האנושי וההיסטוריה שלו מפרספקטיבה שונה
,פרספקטיבה שאינה נעימה כל עיקר ,ובכך עוצמתם .

עוד  על סדרות קוארטרמאס
http://www.geocities.com/TelevisionCity/8504/

פרופסור קוארטרמאס והתיקים באפילה
http://www.the11thhour.com/archives/091999/features/muldermass1.html


עוד על מד"ב בטלוויזה בריטית
. http://www.625.org.uk/pre1963/pre1963.htm







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
אני סוחב פציעה
בלחמית העין



זוזו לסטרי,
אתלט בהתהוות
ומגלומן בהווה,
מתוודה בפני רבה
הראשי של לודז'


תרומה לבמה




בבמה מאז 4/11/02 17:52
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אלי אשד

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה