[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







אלי אשד
/
הכוזרים והישראלים

אצל אנשים רבים יש אובססיה לדעת את מוצאם הגזעי וכו' אני מכיר
כמה אנשים שטוענים שהם צאצאים ישירים של דוד המלך או של אחד
משבטי ישראל הקדומים . אני עצמי נגוע באובססיה הזאת, אני אוהב
לחשוב על עצמי כמי שאולי יש בו דם של הכוזרים אותם בוני
אימפריה קדומים  . אין לי שום הוכחה לכך , אבל מאז שקראתי את
הספר המופתי  מילון הכוזרים  של מילראד פאביץ' החשבתי את עצמי
כמי שאם הוא לא כוזרי "אמיתי " אז הוא לפחות כוזרי של כבוד.
הכוזרים הם אחת הפרשיות המעניינות והמופלאות ביותר בהיסטוריה
היהודית . הם היו בני לאום תורכי ( או אולי סקיטי או לאום
ממוצא אחר , התיאוריות על כך הן מרובות ולמעשה החוקרים מודים
בשנים האחרונות שאינם יודעים את התשובה על כך  )  שהתקיים
בדרום מזרח רוסיה באזור נהר הוולגה והקווקז מן המאה ה-7 עד
המאות ה-12 או ה-13 ובמשך מאות שנים שלט שם באימפריה . בשלב
מסוים , באמצע המאה השמינית  בערך ,לאום זה או לפחות המעמדות
השליטים בו התגייר. וכך במשך מאות שנים אזור רוסיה נשלט בידי
אימפריה יהודית מקבילה לביזנטים הנוצריים  בקונסטנטינופול
ולכליפות של בגדד המוסלמית.
לבסוף הכוזרים הובסו בידי הרוסים הפגאנים ,שהתנצרו זמן קצר
לאחר מכן.  אילו היו הכוזרים מגיירים את הרוסים האלה , כי אז
פני ההיסטוריה היו משתנות לחלוטין  ולא מן הנמנע שרוסיה הייתה
הופכת לאימפריה יהודית .. אבל לא זה מה שקרה לצערנו ..
 ככל הנראה הכוזרים  המשיכו לשמור על מדינה עד שהובסו לבסוף
בידי המונגולים של ג'ינג'יס חאן וירדו מבמת ההיסטוריה
ונעלמו..
. אך יש כיום טענה שנויה מאוד במחלוקת  בעולם המדע  שרבים
מהיהודים האשכנזים ומהקראים של רוסיה מוצאם בכוזרים, ויש אף
טענה שמוצא השפה היידית אינו בגרמנית של ימי הביניים כפי שנהוג
היה לחשוב אלא בשפתם של הכוזרים . הטענה הזאת הועלתה לראשונה
בידי חוקר ישראלי בשם אברהם פולאק והיא זכתה לפירסום הודות
לסופר ההונגרי היהודי המפורסם ארתור קסטלר בספרו "השבט השלושה
עשר ".
טענה זאת זכתה להתקפות רבות וגם לפופולאריות עצומה בחוגים בלתי
צפויים : אצל הערבים ואצל נוצרים אנטישמיים קיצוניים מסוגים
שונים שטוענים שהישראלים האשכנזים של היום הם צאצאי הכוזרים
ולכן אין להם שום קשר ליהודים של התנ"ך ושום זכות על ארץ ישראל
. כיום זוהי אחת מהטענות המרכזיות בחוגי אנטישמיים שונים שהפכו
את הכוזרים הקדומים ( שעד לשנים האחרונות כמעט לא היו ידועים
כלל במערב ) למעין גזע דמוני ואוייב ראשי של הנצרות והמערב
לדורותיהם ואין בכך פלא הרי היהודים של היום הם צאצאי הכוזרים!
את הטענות האלה ניתן אגב למצוא גם פה ושם בקרב חוגים קיצוניים
של יהודים מזרחיים כאן בישראל .
ויש גם חוגים של יהודים ויהודים קראים שרואים בעצמם צאצאים
אמיתיים של הכוזרים ורואים בכך מקור לגאווה.
למעשה המחקרים המודרניים ביותר נוטים לדחות את כל הטענות האלה
וקובעים שאם כי סביר להניח שהייתה התערבבות כל שהיא של היהודים
הכוזרים ביהודי רוסיה הרי השפעתם עליהם הייתה קטנה ביחס .כך
לפחות נקבע בכנס הראשון לענייני מחקר הכוזרים שהתכנס בירושלים
לפני כ-3 שנים ושההרצאות בו טרם פורסמו.  
אבל אנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שלכל המחקרים באלה לא
תהיה גם את ההשפעה הקלה ביותר על האנטישמים למיניהם שהכוזרים
הודות לקשר שלהם ליהודים האשכנזים הפכו בעיניהם כעת לדמונים לא
פחות מהיהודים "הרגילים" .
כיום הכוזרים מעוררים עניין רב בקרב יהודי רוסיה וארה"ב ויותר
ויותר יצירות ספרותיות מתפרסמות עליהם מדי שנה . גם בישראל
התעורר בהם עניין רב ובעיקר אחרי סרט תיעודי שיצר עליהם השדרן
אהוד  יערי שנסע בעיקבותיהם ברחבי רוסיה .דומה שגורלם של
הכוזרים מדינה יהודית עצמאית לוחמת  שפרחה במשך מאות שנים עד
לנפילתה יכול לשמש  מודל ולקח גם לישראל המודרנית ואולי זאת
אחת הסיבות לעניין שבהם :

הכוזרים בספרות העברית  
תופעה מדהימה ובכל זאת דומה שהרישום שהשאירו הכוזרים על הספרות
היהודית והעברית היה קטן ביחס. ומצומצם מאוד בניגוד למה שניתן
היה לצפות.
. נראה שבקרב יהודי העולם רווחו עליהם בזמן קיומם בעיקר שמועות
ומיתוסים ומצב זה לא השתנה גם
בתקופות מאוחרות יותר.לגבי מוצאם היו שתי דעות עיקריות . האחת
ראתה בהם את בני שבט שמעון .  ( דהיינו ישראלים גמורים)
והשנייה יחסה את מוצאם לבני תוגרמה או בני גמר בן תוגרמה בן
יפת בן נח.  
. ידיעות ראשונות על הכוזרים נמצאים במאה ה-9 בדברי הסופר
הקראי אל-קרקאסאני  ובסיפוריו של הנוסע המפורסם אלדד הדני
מאותה התקופה, שיש המשערים שהיה כוזרי בעצמו .  וידיעות
מסויימות עליהם נמצאים בספר ההיסטורי האגדי מהמאה ה-10 "ספר
יוסיפון "  ששם נמסרים פרטים על מוצאם וב"ספר הישר " האגדי עוד
יותר שנתחבר בעקבותיו במאה-12.
לפירסום    זכו הכוזרים בעולם היהודי  הודות למכתבים שהוחלפו
כביכול  בין השר היהודי בספרד המוסלמית  חסדאי אבן שפרוט
שביקש לדעת פרטים על הכוזרים ומלך הכוזרים יוסף שענה לו בפירוט
וסיפר לו על פרשת התגירות אבותיו  בעקבות ויכוח של נציגי שלוש
הדתות הגדולות לפני מלך הכוזרים הפגאני . ויכוח שבו ניצח הרב
היהודי  יצחק סנגרי ( ויש שקראו לו יהודה אלנגרי )  שהביא בכך
לגיור מלך הכוזרים והעם כולו.   ,אגרות אלה  שקיימות ככל הנראה
לכל המאוחר מהמאה ה-11 ושהופיעו בדפוס לראשונה במאה ה-16  
כנראה אינן אוטנטיות בעצמן   אלא הן למעשה יצירה ספרותית ( על
כך יש ויכוח חריף בעולם המדע עד היום )  אבל כנראה התבססו על
מקורות אותנטיים ומהימנים על פרשת יהודי כזריה
אך לפרסום רב במיוחד  מיוחד זכו הכוזרים דווקא בגלל יצירה
פילוסופית מהמאה ה-12 של המשורר המפורסם יהודה הלוי "ספר
הכוזרי". ספר  זה שנכתב במקור בערבית מתאר את הויכוח בין שלושת
החכמים היהודי הנוצרי והמוסלמי שהביא להתגיירות הכוזרים. הוא
הפך ליצירת מופת של הספרות היהודית והוא יותר מכל יצירה אחרת
שמר על זכרם של הכוזרים בקרב יהודי העולם אם כי היה אגדי
לחלוטין.
במאה השנים האחרונות  בעת התחייה הציונית הכוזרים עוררו עניין
בקרב סופרים יהודיים  שונים גם בגלל היותם  דוגמה לאומה יהודית
לוחמת , הוכחה לכך שיהודים יכולים להיות לוחמים אמיצים ואף
כובשי אימפריה.
וכך לאורך השנים הופיעו בעברית כמה וכמה יצירות שונות על
הכוזרים בסיפור ובשיר ורובם מתרכזים או בגיורם של הכוזרים
ומלכם  (כפי שעושה "ספר הכוזרי" ) בידי הרב היהודי יצחק סנגרי
לאחר ויכוח מפורסם בין נציגי היהודים הנוצרים והמוסלמים  או
בנפילת ממלכתם בידי הרוסים  .... יש רק דוגמאות בודדות שעוסקות
בתקופות אחרות של ההיסטוריה הכוזרית ובראשם ספרו של מאיר
עוזיאל מקום קטן עם דבי  שספורו על הממלכה הכוזרית בשיאה הוא
אליגוריה כמעט לא מוסווית כלל על מדינת ישראל . .
היצירה המפורסמת מכל שעוסקת בכוזרים היא ספרו של הסופר הסרבי
מילראד פאביץ מילון הכוזרים " שמתיימרת לתת לקסיקון של התרבות
שלהם וכל כולה פנטסטית לחלוטין והיא עוסקת בכוזרים דווקא בגלל
עצם המסתוריות שלהם ,  יצירה זאת היא  מעניינת מאוד בין השאר
גם בגלל שהיא יוצרת בין השאר היסטוריה פיקטיבית של חקר הכוזרים
.. בלי שום ספק זוהי יצירת המופת הספרותית על הנושא הכוזרים.
פרט לכך יש טענות שהכוזרים הישפיעו בדרך מסויימת על הסופר
האירי המפורסם ג'ימס ג'ויס בעת שתיאר את הגיבור היהודי של ספרו
"יוליסס".
עוד נושא  שיש לו קשר מסויים לכוזרים ושעורר עניין מסויים
בספרות  היה סיפור  חייו של משיח השקר דוד אלרואי שבמקור בא
מהאיזורים שככל  הנראה עדיין היו בשליטה כוזרית  במאה ה-12 ,
ויתכן שהיה ממוצא כוזרי בעצמו. אם זאת עיקר פעולתו הייתה
באיזורי כורדיסטן ופרס של היום. אלרואי שנחשב למכשף הוא כנראה
האיש שהפך את הסמל המאגי "חותם שלמה" לסמל "מגן דוד" ( על שמו
) שמאז נהפך לסמל המזוהה עם היהדות ולסמלה של מדינת ישראל . .

להלן רשימת של  יצירות ספרותיות ועיוניות שהופיעו עליהם בשפה
העברית

ספר  אלדד הדני .  אלדד הדני היה נוסע מסתורי במאה ה-9  שטען
שהוא בן שבט דן והתייחס לשבטי ישראל אחרים שאותם היכיר כמו
נפתלי גד ואשר . עד היום יש לגביו ויכוח . יש החושבים שבא
מאתיופיה ,אחרים טוענים שבא מדרום חצי האי ערב ויש החושבים
שהיה כוזרי . הוא מתייחס בסיפוריו במפורש לכוזרים כאל בני שבט
שמעון ומוזכר ככוזרי ב"התכתבות" בין מלך הכוזרים וחסדאי אבן
שפרוט .  .לא ברור כמה סיפוריו הם  דמיונים  ועד כמה הם
מתבססים  על מסעותיו האמיתיים של המחבר. . אך לא מן הנמנע
שבסיפורים אלה על שבטי ישראל הלוחמים יש הד לעוצמה האמיתית של
ממלכת הכוזרים בזמנו. לספוריו של אלדד הייתה השפעה גדולה על
בני הדורות הרבים והם פורסמו פעמים רבות . בפעם הראשונה ספר
סיפוריו הופיע בדפוס בשנת 1480 במנטובה. ומאז במהדורות רבות
מאוד . נזכיר כאן רק את המהדורה מדעית שהוכנה בידי א. אפשטיין
בשם אלדד הדני,סיפוריו והלכותיו  בשנת תרנ"א ושוב במסגרת כתבי
אברהם אפשטיין כרך א'  בשנת תש"י אך מאז חזר הספר והוצא לאור
בהוצאות שונות. .
חליפת המכתבים בין חסדאי אבן שפרוט למלך הכוזרי יוסף . מכתבים
אלה שנותנים פרטים רבים על הממלכה הכוזרית תולדותיה וסיפור
גיורה "הרשמי" כפי שנמסר בידי מלך הכוזרים לחסדאי אבן שפרוט
במאה העשירית לספירה  יתכן שהם  יצירה ספרותית מאוחרת אך
העניין נשאר שנוי במחלוקת .  . אם זאת נראה שהם היו קיימים כבר
במאה ה-11 שכן הרב יהודה ברצלוני מתייחס אליהם בספר שמתוארך
בין השנים 1090 ו-1105 . בהתיחסות ראשונה זאת למכתבים הוא מביע
את דעתו שיתכן שהם מזוייפים... . הם פורסמו בדפוס לראשונה
בקושטה ב1577- לאחר שפורסמו קודם לכן בספר "קול המבשר " של הרב
יצחק עקריש. וקיימים בכתבי יד בשתי גרסאות שונות אחת מהן ארוכה
יותר מהשניה והיא כנראה המקורית.  .
יהודה הלוי ספר הכוזרי  (בערך 1140 ) .. ספר זה שהופיע במקורו
בערבית  תורגם לעברית בידי יהודה אבן תיבון דור לאחר מות מחברו
ונדפס לראשונה ב-1506 . תרגום נוסף נעשה בראשית המאה ה-13 בידי
יהודה בן יצחק קרדינאל . ובמאה העשרים בידי יהודה אבן שמואל
קופמן ב-1974   ואף עובד לבני הנעורים בידי צבי פישמן ב-1997.
.על הספר הופיעו פירושים שונים ורבים של אישים כמו יצחק סאטנוב
מ-1795 ויחזקל סרנא מ-1965 ורבים אחרים.  
.פרידברג, אברהם שלום "שני המכתבים " בתוך זכרונות לבית דוד "
( 1893-1897)
סיפור זה אמור  להיות עיבוד של סיפורו הגרמני של הרמן רקנדורף
:המכתב " על אותו הנושא שהופיע במסגרת ספרו DIE GEHIEIMNISSE
DER JUDDEN "מסתרי היהודים" (1856-1857)  אך למעשה זהו סיפור
שונה . הנושא הוא זהה סיפורו של צאצא של בית דוד שמגיע לממלכת
הכוזרים וחוזה בחורבנה בידי הרוסים הפאגאנים . אך בעוד
שרקנדורף הציג את הכוזרים בצורה שלילית למדי , פרידברג היהודי
הציוני הגאה הציג את הלוחמים היהודיים האלה בהערצה.
עיבוד של סיפור זה בידי ל" אליאב  תחת השם " במלכות הכוזרים "
הופיע במהדורת  יזרעאל " של "זכרונות לבית דוד " (1938-1940)
במסגרת הכרך "פזורי שבטי ישראל".ושוב תחת השם המקורי "שני
המכתבים " במהדורה של "זכרונות לבית דוד " בהוצאת "מסדה מ-1954
בעיבודם של ז. אריאל ואשר ברש.  
שכנוביץ, יהושע בממלכת כוזר היהודית: רומן היסטורי   תירגום של
רומן גרמני (שיצא לאור במקורו רק לאחר התרגום ב-1928) . תרגם
ש. ל. ציטרון ,הוצאת אמנות 1924 מהדורה חדשה  הוצאת נעורים ,
1980.  .  על יהודי שמבקר בממלכת הכוזרים וחוזה בחורבנם.
טשרניחובסקי ,שאול "הכוזרי האחרון " ( 1940 ) בלדה על מותו של
המלך הכוזרי האחרון לאחר שנמלט משדה הקרב עם הרוסים ולבסוף
חוזר אליו כדי למות בו בקרב.
באום , אוסקר עם נסוך תרדמה:סיפור היסטורי מימי הרומאים  
תרגם מאיר מוהר , עם עובד 1949. . תרגום של רומן בגרמנית  על
הכוזרים.  הסיפור עוסק בפרשת גיורם של הכוזרים בידי יצחק סנגרי
ואחד מגיבוריו הוא הלוחם והמלך בולאן.כולל אחרית דבר של מקס
ברוד על המחבר.  
וינשל , יעקב "חיסדאי בן שפרוט" בתוך ענקים במדבר: מסות על
משיחי שקר  הוצאת שלח  1952  .סיפור קצר על מאמציו של חיסדאי
בן שפרוט בספרד ליצור קשר עם מלך הכוזרים.
    מלמד המתייהדים   . זרקור כרך 13 תשמ"ב-תשמ"ג חוברות
442-459 .
סיפור  מצוייר  בהמשכים (קומיקס)  על התגיירותו של המלך הכוזרי
הראשון   בידי רב יהודי יצחק סנגרי  והמאבק בחבורת מורדים
שחותרים תחתיו כדי לקחת ממנו את השלטון עד כמה שידוע לי סיפור
הקומיקס היחיד על הנושא. .
פאביץ ,מילראד מילון הכוזרים:רומאן -לקסיקון  תרגמה דינה
קטן-בן ציון . ספרית מעריב ,1990 .לקסיקון דמיוני על תרבותם
וההיסטוריה של הכוזרים. תרגום של יצירת מופת סרבית . הופיע
בשתי גרסאות אחת לגברים ואחת לנשים שהן שונות במקצת.  
 עוזיאל ,מאיר מקום קטן עם דבי    מודן  1996. רומן הומוריסטי
פנטסטי על ימי הכוזרים שבו מופיעה דמותו של קונן הברברי גיבור
סדרת ספרים וסרטים וסיפורי קומיקס אמריקנית ידועה. .
בר-שלום , הרי אל הרקיע השביעי  . מסדה   1998 . סיפור פנטסטי
שמתחיל בימי הכוזרים ומסתיים בעתיד הרחוק ועוסק בחיפוש אחר
האוצר של המלך הכוזרי האחרון.
 . בר-שלום, הרי "מנחת הלוחם הכוזרי " בתוך  המרוץ  .  הוצאת
התאחדות אגודת הסופרים בישראל ליד הוצאת מסדה 1999.  בתרגום
יותם ראובני . קובץ סיפורים שכולל סיפור היסטורי פנטסטי על
לוחם כוזרי שבנו עובדיה מוכתר כמלך הכוזרי היהודי הראשון בידי
אדם על סוס מעופף.

יצירות ספרות על דוד אלרואי
דיזראלי, בנימין   Alroy : a romance  ( 1833) תורגם לעברית
בידי א"א רקובסקי בשם "חוטר מגזע ישי או דויד אלראי:סיפור אשר
בהרי ארץ הקדושה יסודתו " בורשה 1883 . בידי א רוזט בשם  אלראי
:סיפור היסטורי מתקופת הגאונים" ב-1924  ובשם " אלראי " בידי
אליהו עמיקם ב-1952.
רומן היסטורי שנכתב בידי המדיני הבריטי ממוצא יהודי המפורסם
במאה ה-19. עלילות משיח שקר יהודי במאה ה-12 שכנראה היה ממוצא
כוזרי. דיזראלי משנה מאוד את העובדות ההיסטוריות והופך את
אלרואי למנהיג אימפריה לפני הירצחו בידי בת הכליף המוסלמי. ספר
רומנטי ופנטסטי מאוד.
פרידברג , אברהם שלום. "חותם הנשיא " עוד סיפור במסגרת
"זכרונות לבית דוד " שלו שעוסק במרד של דוד אלרואי . הפעם זהו
סיפור מקורי לגמרי ולא עיבוד דרסטי של סיפור שנכתב במקור בידי
רקנדורף. סיפור זה לא הופיע משום מה במהדורת "יזרעאל" של
"זכרונות לבית דוד" אך נמצא במהדורה של הוצאת מסדה בשם זה. בכל
אופן בסיפור זה אין כל התיחסות לקשר האפשרי של אלרואי לכוזרים
והוא מוצג כאיש מהעיר אל-מעדיה בפרס.
כהן , יעקב "דוד אלראי " בתוך כתבי יעקב כהן : כרך ראשון
-שירים הוצאת ועד היובל ,1950
שיר משיריו הראשונים של המשורר שנכתב במקוןר בין השנים
1903-1909 ומתאר את שעותיו האחרונות של אלרואי כאשר הוא עומד
אסור בפני המנהיג המוסלמי הדן אותו למוות כמשיח שקר אך עומד על
שלו ולמעשה מוצג כמעין בבואה של תיאודור הרצל . השיר הופיע
באנתולוגיות שהיציגו יצירות ספרותיות על גבורה יהודית לאורך
הדורות .
וינשל , יעקב  "דוד אלרואי " בתוך ענקים במדבר . סיפור על המרד
של אלרואי בתוך קובץ סיפורים שעוסק  ב"משיחי שקר " שונים.
מוצאו מכזריה רק מוזכר.  .
THE RABBI KING: David of Khazaria by Monroe S. Kuttner 2001
.  
רומן היסטורי שהופיע בעת כתיבת מאמר זה שעוסק בדוד אלרואי
ומציג אותו כמלך כוזרי.  

באנגלית ובשפות אחרות יש עוד רומנים נוספים שנכתבו על
הכוזרים ותקופתם  שלא הופיעו בעברית  הנה כמה דוגמאות :
3. " THE LOST KINGDOM  OR THE END OF THE KHAZARES (1926) by
SAMUEL GORDON                                              
                                     
סיפור על חורבנה של ממלכת הכוזרים  בידי הרוסים .

RUSSKA (1991)  by EDWARD RUTHERFURD    
כולל את הסיפור הקצר THE RIVER  שעוסק בכוזרים . הספר הוא מעין
היסטוריה פאנורמית של תולדות רוסיה מראשיתה ועד ימינו דרך
תולדותיהן של כמה משפחות סגנון ספריו הידועים של ג'מס מיצ'נר
.THE RIVER  עוסק בשנים 1066-1113 ודן בין דברים אחרים במערכת
היחסים של כוזרים עם רוסים נוצריים.
.EATERS OF THE DEAD (1976) by MICHAEL CRICHTON
מיקל קרייטון הוא המחבר הידוע של רבי מכר שונים כמו "זרע
אנדרומדה " ו"פרק היורה" שרובם נהפכו לסרטים מצליחים מאוד.
ספרו הנ"ל אינו עוסק למעשה בכוזרים אם כי הוא צריך היה לעשות
זאת . זהו סיפורו על מסעו של נוסע הערבי ( ההיסטורי ) אבן פדלן
בחברת כמה חבורת ויקינגים בראשות באובולף וכיצד הוא עוזר להם
שבט של שרידים ניאדרטאליים רצחניים. זוהי למעשה גרסה מודרנית
של האפוס הקדום "באובולף". ספר זה הוא רלבנטי לנושא הכוזרים
מאחר שאבן פדלאן האמיתי הוא אחד מהמקורות העיקריים שלנו לתרבות
הכוזרים ולמעשה המשימה שלו במציאות ההיסטורית הייתה אל
הבולגרים כדי להציע להם עזרה ערבית במאבקם כנגד אדוניהם
הכוזרים.
קרייטון בכל אופן מתעלם בסיפורו זה מעובדות היסטוריות אלה  ורק
מזכיר את הכוזרים כבדרך אגב, מה שהוא מוזר שכן הספר מראה על
למדנות היסטורית רבה כולל שילוב של הקדמה כביכול מדעית ואפילו
ביבליוגרפיה (שכוללת כמה ספרים דמיוניים).בכל אופן זה מעניין
להשוות את מסעו הדמיוני של אבן פדלן עם מסעו האמיתי כפי שהוא
מתואר במכתב של אבן פדלן שאותו מביא קסטלר בספרו.  
הסיפור הנ"ל נעשה לסרט בשם "הלוחם ה-13" עם אנטוניו בנדארס
בתפקיד אבן פדלן אך גם שם הכוזרים רק הוזכרו בשמם.
ניתן גם להזכיר את סדרת הקומיקס שאותה חיבר רוי תומאס :
ARAK SON OF THE THUNDER
סדרת פנטסיה היסטורית על נדודיו של לוחם אינדיאני באירופה של
ימי קרל הגדול ואסיה של הארון אל ראשיד , סדרה שבה מוזכרים
הכוזרים כמה פעמים. אך עד כמה שידוע לי זהו  האיזכור היחיד של
הכוזרים
בסיפורי קומיקס לפחות בעולם דובר האנגלית .
על סדרת אראק ראו :
http://www.tomheroes.com/justnewsprint/justnews09.htm

רשימה מלאה יותר של יצירות ספרות  בשפות אחרות על הכוזרים פלוס
תקצירים   ניתנת באתר האינטרנט למטה
http://www.khazaria.com/fiction.html

ספרי עיון על הכוזרים  .
 פולאק, אברהם כזריה  מוסד ביאליק ,תש"ג. ספר המחקר החשוב
ביותר שהופיע בעברית על
הכוזרים ומקור התיאוריה של קסטלר על מוצא היהודים האשכנזים
בכוזרים .
פולאק, אברהם דוד אלרואי  הוצאת מטכ"ל קצין חינוך ראשי , 1958
. חוברת של 31 עמודים .  
ליאור, ישע הכוזרים לאור ההיסטוריוגרפיה הסובייטית  תשל"ג.
זהרי ,מנחם הכוזרים התגיירותם וגורלם בספרות ההסיטוריוגרפיה
העברית  אין הוצאה, 1976. יצא לאור במהדורה חדשה תחת השם :"
הכוזרים התגיירותם וקורותיהם בספרות ההיסטוריוגרפיה העברית .
בהוצאת כרמל בשנת 2002.
..  קסטלר, ארתור השבט השלושה  עשר :ההיסטוריה הכוזרית ומורשתה
תרגם חיים לוי , מאזניים ,ירושלים ,1999 .תרגום של הספר
המפורסם שטוען שמוצא היהודים האשכנזים הוא בכוזרים . ספר
שהסערה שעורר לא שכחה עד היום.
אהוד יערי .  ממלכת הכוזרים  (1997)  סרט על מסע "בעקבות "
הכוזרים .  הוקרן בטלוויזיה הישראלית ואחר כך הופיע גם בקלטת
מיוחדת .
ולהלן חלוקה של  יצירות הספרות על הכוזרים בהתאם לנושאים שלהם.


יצירה שעוסקת בכל אספקטים של התרבות וההיסטוריה הכוזרית

מילון הכוזרים מאת פאביץ.
יצירות שעוסקות בגיורם של הכוזרים

ספר הכוזרי .מאת יהודה הלוי
עם נסוך תרדמה . מאת אוסקר באום
המתיהדים . סיפור קומיקס מאת מלמד.

יצירות שעוסקות בממלכת הכוזרים בשיאה:
"חיסדאי בן שפרוט " מאת יעקב וינשל
"מקום קטן עם דבי" . מאת מאיר עוזיאל .
"מנחת הלוחם הכוזרי" מאת הרי בר שלום
יצירות שעוסקות בחורבנם של הכוזרים .
שני המכתבים . מאת אברהם שלום פרידברג
בממלכת כוזר היהודית . מאת שכנוביץ
"הכוזרי האחרון" מאת טשרניחובסקי
צאצאיהם של הכוזרים .  
אל הרקיע השביעי מאת הרי ברשלום


ולסיום מבחר אתרים על הכוזרים
אתר המידע הטוב ביותר ברשת  על הכוזרים  הוא "מרכז המידע של
כזריה "
http://www.khazaria.com/
אתר  זה כולל כל מה שידוע כמעט על הכוזרים בשפה האנגלית .
ועוד על היהודים והכוזרים
http://www.hebrewhistory.org/factpapers/khazars23.html

אתר שנוצר בידי מישהו שטוען שהוא כוזרי והוא הרבה פחות מדעי
הוא זה :
http://www.geocities.com/Athens/6784/index.html

טקסט הספר "השבט ה13" מאת ארתור קוסטלר
http://198.62.75.1/www2/koestler/

האם היהודים  האשכנזים הם צאצאי הכוזרים ? ( כמה מהם כנראה שכן
)
http://www.khazaria.com/khazar-diaspora.html
ועוד על שאלה זאת
http://www.hope-of-israel.org/khazars.htm
וגם
http://www.britam.org/khazars.html

מי הם הכוזרים ?
http://www.britam.org/hirsch.html

האם הכוזרים הם צאצאי האומה הסקיטית הקדומה ?
http://www.flamemag.dircon.co.uk/khazar
history.htm
מה הקשר של הכוזרים למלך ארתור?
http://www.arthurinamerica.com/archives/arthur/khazars.htm

היסטוריה חלופית של האומה הכוזרית
http://www.althist.com/khanate.htm

על "מילון הכוזרים"
http://www.iath.virginia.edu/elab/hfl0239.html

על מילוראד פאביץ' מחבר "מילון הכוזרים "
http://www.khazars.com/index-e.html
הסופר ג'ימס ג'ויס והכוזרים
http://www.themodernword.com/joyce/joycepaperweiss.html







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
"... רק זכור
בני, בכל אשר
תלך: אי אפשר
לשחק סנייק ביד
אחת"


מתוך: "זן
ואמנות העברת
הזמן"
מאת ג.פלד


תרומה לבמה




בבמה מאז 14/8/02 1:25
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אלי אשד

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה