[ ביית אותי ]   [ עדיפה ]   [ עזרה ]  [ FAQ ]  [ אודות ]   [ הטבלה ]   [ דואל ]
  [ חדשות ]   [ אישיים ]
[
קול-נוע
]
 [
סאונד
]
 [
ויז'ואל
]
 [
מלל
]
 
New Stage
חיפוש בבמה

שם משתמש או מספר
סיסמתך
[ אני רוצה משתמש! ]
[ איבדתי סיסמה ): ]


מדורי במה







אלי אשד
/
עולם המדבר האינסופי

זהו ספר המדע הבדיוני המפורסם המצליח  והמשפיע ביותר של כל
הזמנים  .ספר שממנו נוצרו חמישה המשכים וכעת  נכתבים על פיו
ספרים נוספים המתרחשים באותו יקום , ספר שעל פיו נעשה סרט
ענקים של הבמאי דיויד לינץ שזכה לחרפות הביקורת . וגם מיני
סדרה טלוויזיונית של 6 שעות עבור ערוץ המדע הבדיוני בטלוויזיה
בכבלים האמריקנית  שזכתה לביקורות טובות יותר  ,וכעת נעשתה לה
סדרת המשך  . זהו ספר שזכה בפרסים החשובים ביותר של המד"ב
ה"הוגו וה"נבולה"  וזכה לאחרונה בתואר ספר המד"ב האהוב ביותר
בהצבעה של חובבים ישראלים בפורום המד"ב של "אורט". , ספר ששינה
לחלוטין את המודעות של דור שלם ולראשונה שם על המפה  מילה שלא
הייתה ידועה עד אז "אקולוגיה" ( ויש אף חובב מד"ב ישראלי שבחר
במקצוע הקשור באקולוגיה בראש ובראשונה בהשראת ספר זה, והוא
אינו היחיד) . זהו ספר שלראשונה במד"ב תיאר תרבות עתידנית
שאיננה מבוססת רק על יסודות נוצריים מערביים אלא גם ובעיקר על
יסודות מוסלמיים מזרחיים .  זהו ספר שהיום הוא נראה יותר
רלבנטי מאשר אי פעם בעשרות השנים שחלפו מאז כתיבתו , זהו הספר
"חולית ," של פרנק הרברט.
"חולית" יצא כספר ב-1965 לאחר שהופיע קודם לכן בהמשכים במגזין
מד"ב ומיד הפך לסיפור הצלחה ו"פולחן " חסר תקדים אם כי היה זה
רק ספר המד"ב השני של מחברו והוא פרסם רבים אחריו.   הוא ואולי
רב המכר הגדול ביותר של ספרות המד"ב מאז ומעולם   למעט אולי
הספרים "שר הטבעות " של טולקין ו"גר בארץ נוכריה"  של הינלין
שכמוהו  הפכו לספרי פולחן לדור שלם(ומעניין שכמו ב"חולית " גם
ב"גר בארץ נכריה"  יש מסר אקולוגי  מתרבות בעולם שבו יש מחסור
גדול במים , מאדים.  .)
.לעברית הספר  תורגם לעברית ב-1978 בהוצאת עם עובד בידי עמנואל
לוטם , ותרגום זה נחשב ליצירת מופת של תרגומי מד"ב .  מלבד
ספרי "חולית" השונים תורגמו לעברית עוד שמונה ספרי מד"ב נוספים
של הרברט , אך כמו בחו"ל גם הם מעולם לא עוררו אפילו חלק זעיר
מהעניין שאותו עורר "חולית".
העלילה היא מסובכת ביותר אך אפשר לסכמה בכמה משפטים : זהו
סיפור עלילותיו של אציל צעיר פול אטריאדאס שמגיע עם משפחתו
לכוכב המדברי אראקיס הלא הוא חולית כדי שיפקחו שם על העברת הסם
המוצר החשוב ביותר בקיסרות, שמביא להארכת החיים ולכוחות
נבואיים . משפחתו של פול נופלת קורבן לתככי הקיסר ואציל אויב ,
אך פול ואמו מצליחים להימלט ומתחברים עם הדררים  תושבי הכוכב
שמסתבר שהם עוסקים בניסוי אקולוגי ארוך טווח שתוכנן בידי
אקולוג קיסרי  להפיכת העולם לירוק ושופע מים .
פול בעל הכוחות העל טבעיים השונים  שהושתלו בו בידי תוכנית
האאוגניקה של מסדר נשות בנות גשרית המסתוריות  הופך למנהיג
ולמשיח של הדררים תוצר של אמונה שהושתלה בהם שנים רבות קודם
לכן בידי  "המסיון " של בנות גשרית ומוביל אותם למאבק כנגד בית
הארקונן המרושע מאבק שבו הם מנצחים והפכים לאדוני הגלקסיה.
התקציר הזה אינו מתחיל לעשות צדק לתחכום של הספר . והעלילה גם
לא מסתיימת כאן . הרברט כתב לו חמישה המשכים . "משיח חולית (
1969, תורגם בידי תמר שטרן בהוצאת מסדה ב-  1981 וב-2001  שנית
בידי דורית לנדס בהוצאת עם עובד  ) שתיאר את תקופת שליטתו של
פול בקיסרות תפקיד שאינו חביב עליו כלל ועיקר עד שהוא עוזב את
הכל ונעלם . "ילדי חולית "( 1976,שאמור להופיע בקרוב בעברית  )
על ילדיו של פול שנאלצים להיאבק בתככים של דודתם ובמהלכו נהרג
פול שמופיע שוב בדמות נביא מסתורי ( שני הספרים האלה מוסרטים
כעת למיני סדרה טלוויזיונית בעת כתיבת שורות אלה )  . "קיסר אל
של חולית " (1981, אמור להופיע בעתיד בעברית  ) שמתרחש אלפי
שנים מאוחר יותר ועוסק בבנו בן האלמוות של פול לטו  שהופך את
אראקיס לגן עדן אך הוא בעצמו לא אנושי בחלקו.
"כופרי חולית" (1981,תורגם בידי עמנואל לוטם בהוצאת עם עובד
,1986 ) ו"בית הלשכה :חולית "( 1985, תורגם בידי עמנואל לוטם
בהוצאת עם עובד ב-1989 ) שמתרחשים שוב אלפי שנים מאוחר יותר
ומתארים את מאבקם של הגזעים ה"ישנים " ושל מסדר בנות גשרית
בגזעים חדשים ובמסדר צעיר  של נשים מרושעות וסקסיות "המטרונות
הכבודות " , הנחושות בדעתם לשלוט בחלק הזה של הגלקסיה. אראקיס
מושמד בסוף הספר החמישי , אך בנות גשרית הופכות את עולם הבית
שלהן למעין "אראקיס חדשה" עם מדבר ותולעי חול והכל ..הרברט
תכנן לכתוב גם חלק שביעי אך הספיק לכתוב ממנו רק תקציר.
מבחינות רבות הספרים המאוחרים נופלים במאוד מהספר המקורי.
הספרים השלישי והרביעי כמעט שאינם קריאים  ( ומשום כך לא
תורגמו לעברית ) אם כי יש שיפור דרסטי בספר החמישי והשישי . אך
אף לא אחד מהם יכול להיחשב ליצירת מופת אדירה כמו הספר המקורי
.בשנים האחרונות כותב בנו של הרברט ,  בריאן ביחד עם הסופר
קוין אנדרסון  שני טרילוגיות נוספות שמתרחשות ביקום של חולית .
אחת מהן (ששני הספרים הראשונים שבה  "חולית בית אטריאידאס "
ו"חולית בית הארקונן "  תורגמו לעברית  בידי דורית לנדס בהוצאת
עם עובד ב-2000  וב-2001 והספר השליש "חולית -בית קורינו "
יופיע גם הוא בקרוב) מתארת את המאורעות שאירעו לדמויות
ב"חולית"  כמו אביו של פול והרוזן הארקונן  בצעירותם .
טרילוגיה נוספת אמורה לתאר את האירועים בעבר הרחוק של  היקום
של "חולית " בתקופת ה"ג'יאהד הבוטלאריאני " שהשמיד את כל
המחשבים והביא ליצירת אימפריה גלקטית. ולבסוף השניים אמורים
לכתוב את הספר המסיים של הסדרה שאותו תכנן הרברט לכתוב ולא
הספיק, ספר שככל הנראה יתאר את המאבק המכריע בין בנות גשרית
ויריבותיהן "המטרונות הכבודות  " על גורל היקום  . אם זאת ספק
רב אם ספריהם של השניים יצליחו להשיג משהו מן האיכות וההשפעה
שהייתה לספרו המקורי של הרברט.  
אחת הסיבות   מההשפעה הגדולה שיש לספר זה עד ( ובמיוחד ) היום
היא בשימוש  הראשוני שהוא עושה ברעיונות ובנושאים שהם רלבנטיים
יותר מאשר אי פעם  הן במדע באקולוגיה הפלניטרית והן בהיסטוריה
ובתרבות  של המזרח ובעיקר  האיסלאם השיעי .
האקולוגיה  של "חולית"
הרעיון ליצור ספר מד"ב  שיתבסס כול כולו על אקולוגיה ובראש
ובראשונה אקולוגיה מדברית נוצר בהרבט בראשית שנות ה-60 ,
בתקופה שהמילה "אקולוגיה " וכל הרעיונות הקשורים בה כלל לא היו
ידועות לציבור הרחב או בחוגי השלטון . הוא נסע אז לאורגון
שבארה"ב כדי לסקר  סיקור עיתונאי את הפרויקטים של משרד החקלאות
האמריקני הקשורות לדיונות (חוליות בעברית ) המדבריות.  שם
השתתף בכנס  של משרד החקלאות האמריקני  שבו התאספו מומחים
בנושא מכל העולם ובראשם מומחים ישראליים מאוניברסיטת באר שבע,
כדי שיחליפו מידע כיצד להשתלט על התפשטות החוליות והמדבר בכלל
.
הישראלים שנמצאו בחזית המחקר והמאבק בהתפשטות המדבריות , סיפקו
להרברט מידע מעניין במיוחד בנושא  והוא החליט שספרו הבא יעסוק
באקולוגיה ובמאבק במדבר בעולם מדברי לחלוטין ועוין מעין כמוהו
,מעין מדבר  הנגב או הסהרה אכזרי פי כמה עשרות אלפים . הספר
עוסק בצורה מפורטת ביותר בניסיון לשמור ולחיות על פי "המאזן
האקולוגי " בחולית ובניסיונות לשנות את אראקיס ולהפוך אותו
לבסוף ל"גן עדן ". נסיונות אלה מצליחים בהמשך הסדרה, ובו בזמן
מביאים להתנונותם של הדררים שהופכים לצל חיוור של הלוחמים
הגאים שהיו פעם .  אך בסופו של דבר אראקיס חוזר להיות מה שהיה
עולם מדברי עוין  לפני שהוא מושמד , מסר אכזרי על קוצר ידו של
האדם להביא לשינויים אמיתיים ומרחיקי לכת בטבע.
במידה רבה היה זה חולית שהכניס את המילה והרעיון של
"אקולוגיה " למודעות הציבורית  ולתקשורת בשנות ה-60 ומאוחר
יותר, דבר שאותו ניסו לעשות כמה ספרים מוקדמים יותר כמו "הקיץ
השקט " של רחל קרסון לבצע ללא הצלחה.לראשונה נתקלו הקוראים
בספר פופולארי שמראה בפירוט עד כמה כל המערכת האקולוגית  חשובה
להמשך קיומו של עולם , ואיזה נזקים לטווח הארוך יכולה לגרום
פגיעה בה . מסר שאין לאמר שחלק גדול מהציבור ומהרשויות הפנימו
באמת עד היום למרות שהזהרותיו של הרברט בנושא זה הולכות
ומתגשמות לנגד עיננו מידי יום ביומו.  
זהו עדיין אחד מספרי המד"ב הבודדים שמנסה לדון ברצינות ובפירוט
בעולם שלם ובכלל המערכת האקולוגית שלו על כל השלכותיה, והסביבה
הפלניטארית של אראקיס שמתוארת בפירוט כה רב   היא אולי המשכנעת
ביותר שהוצגה אי פעם ביצירה כלשהיא של מד"ב , רק ספרים מעטים
מאוד התתחילו להתקרב אפילו לדרגת השכנוע הזאת של הרברט ,
הטרילוגיה של קים סטנלי רובינסון על מאדים והפיכתו לעולם דמוי
הארץ היא אולי הבולטת בהם  . אמנם אם בודקים את הפרטים של
התוכנית האקולוגית שאותה מציג הרברט בספרו של שינוי פני כוכב
הלכת אראקיס בידי האקולוג קיינס נמצא שגיאות וסתירות רבות , אך
מה שחשוב הוא הרושם הכללי שנוצר בעיני הקורא של אמינות גדולה
מאוד.  
.חלק מגדול מהעוצמה של היצירה  נובע מהדרך שבה שילב הרברט את
האקולוגיה של העולם של אראקיס עם הסוציולוגיה והתרבות של
תושביו הדררים ועם הפוליטיקה שלהם ושל גזעים ועמים אחרים ושל
הקיסרות הגלקטית, פוליטיקה שיש לה השפעה עצומה על האקולוגיה
הפלניטרית של אראקיס ,  בדיוק כפי שיש לה על האקולוגיה של
העולם שלנו. הוא היה הראשון שהיציג לא רק "מסר " אקולוגי כי אם
חזון נבואי משיחי של ממש שהאקולוגיה עומדת במרכזו , תופעה
שמופיעה יותר ויותר גם בעולם שלנו בקרב כתות וקבוצות שונות
שמדברות על "גאיה " כדור הארץ שנהרס בידי האדם ושיש להבריאו.  

המשיח של "חולית"  
  נושא אחר שבו  עוסק הספר , הוא  ב"משיחיות " בנטייה האנושית
האובססיבית ללכת בעיקבות דמות כריזמטית במיוחד בעיניים עצומות
.
כמודל ספציפי לנטייה משיחית מעין זאת שימש להרברט  האיסלאם
ובראש ובראשונה האיסלאם השיעי .
לטענת הרברט הוא עסק במשך שש שנים בחקר התרבות וההיסטוריה
הערבית והמוסלמית כהכנה לחולית ובספר נמצאים מילים ערביות (
וגם פרסיות )  רבות . אך יש לציין שלא  הכל מתרשמים  כל כך
מהמחקר של הרברט . המתרגם לעברית עימנואל לוטם (שהתרגום לקח לו
זמן רב ) קובע שידיעתו של הרברט בשפה  ובתרבות הערבית הייתה
לאמיתו של דבר מוגבלת ביותר . לוטם נאלץ להחליף הרבה מן
המונחים הערביים השגויים לחלוטין שבהם השתמש הרברט במונחים
מדויקים ו"מתאימים " יותר , ולא לשווא יש אנשים שטוענים
שהתרגום שלו עלה לאמיתו של דבר על המקור.
בכל זאת אין ספק שהרברט ביצע מחקר מפורט עבור הספר כפי שמראה
השימוש הרב שלו בתורות האיסלאם השיעי שמופיעות בו . למעשה
מרבית מערכת המינוחים הזרים שמופיעה בחולית לקוחה מערבית (
ובמקרים רבים  מהשפה הדומיננטית האחרת של האיסלאם השיעי ,
מהפרסית ).ובהם מונחים בעלי חשיבות מרכזית באיסלאם כמו "חאג'"
שגם בחולית פירושו "עלייה לרגל "הג'רה " מסע שמטרתו היא התגלות
דתית ( רמז למסעו הידוע של מוחמד  למדינה שממנו מתחילים
המוסלמים את ספירתם),   "עולימה " איש דת בקרב המוסלמים ובקרב
הדררים של חולית ו"שאריעה" כללי החוק המוסלמי שב"חולית" פירושן
כללי הפולחן הדררי.
עלילת "חולית היא על  המשיח "מואדדיב "   שכינויו הנסתר הוא "
אוצול " (בסיס העמוד בערבית ובדררית )   שמשתלט על "שר המדבר "
התולעת הענקית "שיך' חולוד "  ויוצא ל"ג'יהאד " בכופרים
המושחתים והמנוונים של הקיסרות  ביחד עם ברית של שבטים נודדים
"הדררים " בתרגום של לוטם שנראים כמו שילוב של הבדואים הערביים
של הנגב וסיני והטוארגים של מדבר הסהרה  .
ההשראה כאן היא בברור השיעה , זאת  למרות שהרברט  ואנציקלופדית
חולית (ספר מידע מפורט ביותר על ה"יקום" של אראקיס בעריכת
ויליס מקנילי שהופיע ב-1984 וכולל מידע  רב שאותו אין למצוא
בספריו של הרברט)   מציינים  שהדררים הם פלג של "הזנסוני"
שילוב של פילוסופיית הזן מהמזרח הרחוק  והאיסלאם הסוני ,
אוייבה הגדול של השיעה, דווקא .
השיעה היא פלג באיסלאם שהתפלג מהסונה הפלג הדומיננטי . השיעים
מאמינים כי עלי, בן דודו ובנו המאומץ של  הנביא מוחמד,  היה
יורשו החוקי  וכי ירושה זאת נגזלה מימנו בידי אויבייו . עלי
ובניו נרצחו בידי אויביהם ומאז מחכים השיעים למשיח שלהם "האימם
הנסתר " שיום אחד  לאחר תקופה של הסתתרות יכריז על עצמו כ"מהדי
" ויוביל את המאמינים השיעים ל"ג'יהאד " מלחמת קודש בכופרים
,ויקים אימפריה עולמית שתקום על דמם של הכופרים. אחד הספרים
השיעיים המרכזיים נקרא "אל אוצול אל ארבעמה " ( 400 בסיסי
העמוד) .
למהדי  בשיעה יש כמה תכונות מיוחדות ספציפיות שמייחדות אותו
מכל אדם אחר ( וגם ממשיח היהודי ) הוא מסוגל לראות "אחורנית "
, שולט בכל השפות לרבות שפת החיות והצמחים , וניחן בת'פרה או
בעברית "קפיצת הדרך " ( מילה שבה משתמש הרברט בספרו במונח
העברי דווקא אם כי בתעתיק אנגלי מוזר ) , רעיון מוסלמי  ששאוב
מסיפור " מסע הלילה " של הנביא  מוחמד שביקר בלילה אחד
בירושלים בהר הבית וחזר בו בלילה. . תכונה זאת מאפשרת לו לנוע
מנקודה אחת לאחרת ללא צורך להזיז את גופו. כך מספרים על עלי
שפעם הוא שמע על משטר עריצות בתימן ומיד דילג ברוחו על פני אגם
מים רחב ומיגר את הרודן התימני ( מה שמעלה את השאלה כיצד לא
השתמש בתכונה שימושית זאת למיגור אויביו שלו ) . השיעה קובעת
שחלק מהידע המוחלט שאצור אצל המהדי בו לו כתוצאה מלימוד וירושה
מהוריו אך חלק נרחב אחר בא לו מחלומות תוצאה של קו ישיר עם
האלוהות.
הדררים ( או "הפרמן " כפי שהם נקראים במקור האנגלי )  ב"חולית"
הם כאמור פלג פורש של פלג פורש בשם הזנסוני שנוצר אי שם בעבר
הרחוק כחלק   מדת  "מהומט" מוחמד השלישי  אך שעברו לאמונה חדשה
בהנהגותו של "עלי בן אוחשי " ואישתו ניסאי . הקשר כאן בין
הזנסוני ובין השיעה המקורית שנוצרה בידי תומכיו של עלי בן
מוחמד הוא ברור . עם זאת באופן מוזר כמקור הדת מתואר לא הקוראן
המוסלמי אלא דווקה האפוס הפרסי המפורסם   ה"שנאה נאמה" שאינו
מוסלמי דווקא אלא שייך יותר לדת הזורואסטרית הדואליסטית .  
לפי האנציקלופדיה של חולית כאשר שהו הדררים בכדור הארץ הם
הסתובבו כנוודים  בעיקר באיזורים מדבריים כמו סהרה   . עם זאת
יש לציין שהרברט אינו מגדיר את מוצאם ערבי בדואי , או טוארגי
כפי שניתן היה לצפות אלא כמצרים מ"עורובה" ( ערב?) שבעמק
הנילוס  דווקא . אבל מכל בחינה יש להבין את הדררים כ"בדואים
מוסלמיים שיעים " של העתיד וכינויים בספר הוא "אחון בדוין "
האחים הבדוים.ברור שהרברט יוצר כאן הקבלה לבדואים המוסלמיים ,
אבל הוא מקפיד במתכוון שההקבלה לא תהיה מדוייקת מדי.
פול מואדדיב גיבור חולית הוא ה"מהדי " האימאם הנסתר של האמונה
הדררית השיעית שלאחר שסיים את תקופת ההסתתרות שלו יצא להוביל
את  מאמיניו הדררים  ובראשם ה"פידאיון" לוחמים קנאיים במיוחד
המוכנים להקריב את חייהם בשמחה ביחד עם יריביהם , לג'יההד
המובטח . התמורה המובטחת להם ממנו היא "החולוד " הנצח שכולל את
כל מה שמובטח למאמינים ובמיוחד אלה שמקריבים את עצמם כמו
"הפידאיון " הדררים " פירות צל נשים יפות וחושקות תמיד , יין .
כל מה שחסר במדבר  הערבי או של אראקיס . קריאת הקרב של מואדדיב
למאמיניו היא " או הנרדמים הקיצו " קריאת הקרב של המהדי
הסודאני בעת שנלחם בבריטים במאה ה-19. ניתן לראות את סיפור
חייו של פול כמבוסס במידה חלקית (מאוד ) על  מיתוס חייו של
הנביא מוחמד , כמו גם על חייהם של גיבורי דת אחרים ידועים
פחות.
במדבר של "חולית " עם כל צחיחותו יש את החומר היקר ביותר
בגלקסיה "הסם " שיכול להאריך את חיי האדם ולגרום למשתמשים בו
לראות את הנולד , בדיוק כמו שבמדבריות הערביים של כדור הארץ יש
את סם החיים של התעשייה המערבית הנפט , הסם שבלעדיו היא אינה
יכולה להמשיך לתפקד .הרברט חזה בספרו זה  בצורה אליגורית את
משבר האנרגיה כאשר מי ששולט "בסם" ( דהיינו הנפט) יכול להחזיק
את ידיו לפחות תיאורטית על גרונן של מעצמות חזקות .  
ה"פידאיון " של מואדדיב משתמשים בסם  לחיזוק כושר הלחימה שלהם
כפי שעשו השיעים החשישיים ( שמהם לקוחה המילה "חשיש ) בלבנון
בימי הביניים שהטילו את אימתם במעשי הרצח שלהם על העולם
המוסלמי והנוצרי .
הרברט הסתמך עם כך באופן ספציפי למדי על התרבות והסיטואציה
במזרח התיכון כשתיאר את העתיד הרחוק שלו . והדררים שלו אינם
יכולים שלא לעורר בנו אסוציאציות של הלוחמים השיעים המתאבדים
מאיראן   ומלבנון וסוניים מאפגניסטן וצ'יצ'ניה וכמובן המתאבדים
הפלסטינאיים , שפועלים מאמונות דומות מאוד ובצורה דומה מאוד
לזו של הדררים. אם זאת ההקבלה אינה מדויקת לחלוטין וגם אינה
מיועדת להיות כזאת . אחרי הכל יהיה זה מוזר עם במהלך אלפי שנים
של התפתחות ומסעות בגלקסיה לא יחולו שינויים ברעיונות
המוסלמיים המקוריים ... מה גם שהרברט משלב גם רעיונות שונים
מהמזרח הרחוק כמו ה"פרנה בינדו " והזן שהשתלב בסונה כדזי ליצור
את הדת הדררית . מתוך ההנחה ההגיונית ( שאנו רואים אותה במערב
היום לנגד עינינו ) שבעתיד יהיו צירופים ושילובים גם בין דתות
שכיום נראות כרחוקות מאוד.
גם הקיסרות הגלקטית  שלו שבראשה עומד הקיסר "הפאדישאח" מבוססת
על מודל מזרחי מוסלמי ( בניגוד לקיסרות הגלקטית של אסימוב
בסדרת "המוסד " שמבוססת על הקיסרות הרומאית המערבית).  היא
מעין שילוב של הקיסרות התורכית והפרסית (הקדם שיעית) , עם
אלמנטים חזקים מאוד   של הקיסרות הביזנטית הנוצרית מזרחית
שקדמה לתורכית  .  כל המונחים  והדרגות הצבאיות   הם בפרסית  .
הסרדוקארים לוחמי העילית של הקיסרות  מבוססים על  הממלוקים
במצרים ועל "היניצ'ארים " כוחות העילית של האימפריה התורקית
שהיו לרוב ילדים נוצרים שנשבו והתאסלמו והפכו ללוחמים אדוקים
למען השולטן התורכי .  החצר הקיסרית היא חצר של הרמונות נשים
ותככים מסובכים ואין סופיים כפי שהיה בחצר השולטן התורקי
ובאימפריה הביזנטית הנוצרית .  
.את האיסלאם הסוני עצמו הזרם הדומיננטי באיסלאם , ובאופן
ספציפי את הזרם המיסטי של "הצופיות " שבתוכו ניתן למצוא אצל
בני טלילס יוצרי המנטטים ה"מעוותים"שהן מעין מדענים "מטורפים "
אך בו בזמן גם "כמו מוסלמים"  אדוקים בדתם לא פחות מהדררים. .

אך  עם כל  זאת ניתן למצוא  ב"חולית" לא רק רעיונות מוסלמיים
אלא גם יהודיים . "קפיצת הדרך " הוא כאמור מונחי עברי דווקא אם
כי יש לו מקביל ערבי שהרברט יכול היה להשתמש בו . .המסדר
המסתורי של "בנות גשרית " שמכוונות את ההיסטוריה האנושית
ומביאות להולדתו של פול מואדדיב באמצעות אאוגניקה הוא בעל שם
עברי עם אסוציאציות יהודיות שונות, למרות שהאמונות של המסדר
עצמו הן יותר קרובות לפגאניות של "האם הגדולה ".  .
וכפי שמסתבר לנו מאחד האינדקסים בספר "חולית " התורה ואגדות
התלמוד שרדו מכל המקומות בצורתם המקורית פחות או יותר ( ולא רק
בצורה המעובדת של "התנ"ך הקתולי של אורנג' " ספר הקודש הראשי
של עולמות הקיסרות שהוא שילוב של אמונות שונות , היהדות הנצרות
וה"בודהואיסלאם" ) דווקא בעולם היחיד בגלקסיה שמתחרה בצחיחותו
עם חולית ב"סלוסה סקונדוס".זהו  עולם הבית של הקיסרים שממנו הם
שואבים את כוחות העילית שלהם "הסרדוקארים " לאחר ההדרכה
המתאימה בעולם  הנורא. דווקא בעולם זה , שבו שהו גם הדררים ,
במהלך המסע הארוך שלהם בין כוכבי לכת שונים לפני שהיגיעו
לאראקיס , נשמרו מסורות יהודיות . דומה שלהרברט הייתה מעין
מחשבה ראשונית שהוא לא פיתח אותה  ממש ,להציג מאבק בין קיסרות
שנשלטת בידי "כמו יהודים"   מסלוסה סקונדוס ובעלי  מסורות
יהודיות בדומה לאלה של " בנות גשרית "  כנגד "הכמו מוסלמים"
שיעים של אראקיס.  אולי כמעין גרסה עתידנית  של  המאבק בין
ישראל והערבים במזרח התיכון הצחיח?  .
יהודים ממש מופיעים במפתיע בספר האחרון של חולית שכתב הרברט
"בית הלשכה חולית " ששם אנו מגלים שגם בעתיד הרחוק מאוד של
אלפי שנים לאחר מואדדיב היהודים קיימים כמיעוט מסתתר ששומר על
מסורותיו התרבותיות עתיקות הימים כולל  השימוש ברבנים ובשמות
עבריים . ובנות גשרית ( שבמידה מסוימת  מתוארות בסיפורים
כמושפעות מהיהדות ) משתמשות בהם לצרכיהן , אך למעשה  זהו מעין
קשר סימביוטי, בין שני הצדדים שמנצלים אחד את השני .דומה
שהרברט מרמז כאן שהעם והדת היהודית הם כמעט נצחיים ומסוגלים
להשתמר כפי שהם גם בעוד אלפים רבים של שנים.
אין זה ברור מה הקשר בין היהודים האלה והכמו יהודים של סלוסה
סקונדוס המדברית .אולי אלה הם צאצאי יהודי הגולה בעוד שבסלוסה
סקונדוס התיישבו צאצאי הישראלים בכלי מסורות לוחמניות שהתרגלו
כבר לתנאי המדבר מארצם המקורית  ?  
עוד נקודה מעניינת בספר ובסדרה היא שהאמונה במשיח של חולית היא
למעשה אמונה "שקרית " שנוצרה בידי בנות גשרית למטרותיהן
והושתלה בידי "המיסיון " שלהם  בדררים . זוהי למעשה אמונה
שמגשימה את עצמה . הדררים מגשימים לכאורה את אמונתם כשהם
משתלטים על הקיסרות הגלקטית וממליכים עליה את משיחם . אך זוהי
גם ההתחלה של חורבנם , שכן משיחם אינו מי ואינו מה שחשבו שיהיה
ובנו הקיסר הבן האלמוות הוא אף רחוק יותר מכך . סדרת חולית
מסתיימת בחורבנו של כוכב הלכת אראקיס ועם ניסיון "לייצר " אותו
מחדש  ועם מסר מקפיא דם על ההרס  שאמונות פנאטיות יכולות לגרום
למין האנושי ובראש ובראשונה למאמינים בהם .  
לקרוא את חולית היום מעורר אי שקט . אי אפשר שלא לשים לב
להקבלה בין הסיטואציה הפוליטית המתוארת בו של  מאבק בין פאנטים
מדבריים אחוזי אמונה משיחית רצחנית  ובין מעצמה טכנולוגית
מתוחכמת ובין סיטואציה אחרת המוכרת לנו היטב ולא רק מישראל אלא
גם ממקומות אחרים בעולם.
וגם הסיטואציה האקולוגית של עולם מדברי על סף הכליון והמאמצים
הנואשים להחיותו, והמחסור התמידי  והנואש במים והצורך בשימור
של מה שיש מהם בכל דרך אפשרית  שהוא האלמנט  המרכזי בחייהם של
הדררים , דומה שהיא הולכת ומתממשת בעולם שלנו. עם התחממותו
המואצת של כדור הארץ ההתקדמות הבלתי פוסקת של המדבר במזרח
התיכון ובארצות אחרות, והמחסור הגובר והולך במים שאותו אנו
חשים יותר ויותר על בשרנו גם  כאן בישראל, אנו מבינים  מידי
שנה עם כל קריאה יותר ויותר טוב את מצבם ואת נקודת השקפתם של
הדררים ב"חולית".  .  
 גם אם הרברט  עצמו לא התכוון לתת הקבלות מדוייקות , דומה
שהוא קלע למטרה  בתיאור המציאות ה"עתידנית " יותר ממה שאף
התכוון .
קישורים :
חומר על חוליות ודיונות חול באופן כללי אפשר למצוא ב:
http://www.snunit.k12.il/vmuseum/dune/index1.html
http://www1.snunit.k12.il/heb
journals/galileo/005042.html
אתרים על הספר חולית הם מרובים : כמה מהטובים בהם הם :
http://www.fremen.org/museum/
http://www.usul.net/
http://www.dunemessiah.com/default.asp
האתר הרשמי של הספרים החדשים הוא :
http://www.dunenovels.com/indexhtmlframe.html
והאתר הלא רשמי והמוצלח לא פחות :
http://houseatreides.geeky.net/
ורשת שלמה של אתרים שכולם עוסקים בחולית ובפרנק הרברט
http://nav.webring.yahoo.com/hub?ring=ibad&id=55&hub







loading...
חוות דעת על היצירה באופן פומבי ויתכן שגם ישירות ליוצר

לשלוח את היצירה למישהו להדפיס את היצירה
היצירה לעיל הנה בדיונית וכל קשר בינה ובין
המציאות הנו מקרי בהחלט. אין צוות האתר ו/או
הנהלת האתר אחראים לנזק, אבדן, אי נוחות, עגמת
נפש וכיו''ב תוצאות, ישירות או עקיפות, שייגרמו
לך או לכל צד שלישי בשל מסרים שיפורסמו
ביצירות, שהנם באחריות היוצר בלבד.
אם אין קמח, אין
מצות, לחם,
פיתות, עוגות
ושאר מאפים


תרומה לבמה




בבמה מאז 26/4/02 0:46
האתר מכיל תכנים שיתכנו כבלתי הולמים או בלתי חינוכיים לאנשים מסויימים.
אין הנהלת האתר אחראית לכל נזק העלול להגרם כתוצאה מחשיפה לתכנים אלו.
אחריות זו מוטלת על יוצרי התכנים. הגיל המומלץ לגלישה באתר הינו מעל ל-18.
© כל הזכויות לתוכן עמוד זה שמורות ל
אלי אשד

© 1998-2024 זכויות שמורות לבמה חדשה